Horeca & Gastronomie,Koffie,Ondernemen,Persberichten,Thee

Succesvol zijn met een koffiezaak (advertorial)

30 mei , 2017  

Wil je jouw eigen koffiezaak beginnen of begrijpen hoe je dit succesvol runt? In dit artikel worden de geheimen en bedreigingen voor een succesvolle koffiezaak benoemd.

Waarom falen veel koffiezaken? Wanneer je zelf een koffiezaak wilt beginnen is dit een belangrijke vraag die je jezelf moet stellen. We hebben het niet in het bijzonder over koffiezaken die failliet gaan, we hebben het over de zaken waarbij het potentieel niet maximaal benut wordt. De grootste reden waarom er veel koffiezaken falen is naar mijn idee de reden waarom ze worden opgestart. Veel eigenaren zien een romantisch beeld voor zich en vergeten dat het verkopen van koffie tegelijk ook keiharde business is. En zeg nou zelf! Wanneer je een koffiezaak start wil je iets van jouw investering terugzien. Zeker wanneer je jouw hele ziel en zaligheid inzet en zeker ook als je er zelf als barista werkt.

Waarom zijn veel koffiezaken niet succesvol? De volgende redenen spelen een belangrijke rol:

  • Veel koffiezaken investeren veel in de keuken en een duur koffiezetapparaat en te weinig aan de ervaring van het koffie drinken. Deze ervaring zit hem in belangrijke zaken als coffee to go bekers in eigen branding (deze kun je bijvoorbeeld bij Goedkopekoffiebekers.nl bestellen) en de manier waarop je jouw huisstijl hebt ontwikkeld. Vergeet daarnaast niet te denken aan de manier waarop jouw barista’s gekleed zijn, welke muziek er speelt en hoe jouw zaak is ingericht! Dit soort zaken dragen veel meer bij dan dure keukenapparatuur. Tegelijk moet je dit echter niet overdrijven. In het eind van dit artikel lees je daar meer over.
  • Er wordt veel tijd en geld geïnvesteerd om aan de regels te voldoen en een vergunning te verkrijgen. Kijk uit met het inhuren van dure adviseurs of advocaten, vaak kun je van alles zelf organiseren. Veel ondernemers lopen leeg op dit soort zaken en schieten er niet altijd iets mee op.
  • Omdat er dagelijks honderden tot duizenden transacties benodigd zijn is het belangrijk om voor een ergonomisch design in de keuken en bij de kassa te kiezen. Op deze manier kan er zo effectief en efficiënt mogelijk gewerkt worden.
  • Sommige koffiezaken vergeten om naast koffie ook muffins, croissantjes en andere extra’s aan te bieden. Wanneer je dit niet doet kan dit al snel enkele tientallen procenten omzet schelen.
  • Omdat de marges relatief groot zijn is het bij een koffiezaak niet nodig om te bezuinigen op het formaat van een portie. Wanneer je te gierig bent nemen jouw klanten je dat niet in dank af.
  • De laatste reden is misschien wel één van de belangrijkste: besteed aandacht aan het vinden van de juiste locatie. Voor het verkopen van honderden tot duizenden kopjes koffie per dag heb je een uitstekende locatie nodig. Besteed aandacht aan het vinden van de juiste locatie en betaal niet voor een locatie die de huur niet waard is (meet desnoods hoeveel mensen er per uur langs een bepaald pand lopen).

Succesvol zijn met een koffiezaak
Om succesvol te zijn met een koffiezaak is het prettig wanneer je veel coffee to go klanten ontvangt. Doordat coffee to go bekers steeds vaker in Nederland worden gebruikt raakt men er steeds meer aan gewend. Vooral in de grote steden! Om jouw klanten te stimuleren om terug te komen is het raadzaam om te werken met een stempelkaart waarmee ze voor gratis koffie sparen (zoals Starbucks dat ook doet). Op deze manier kun je klanten binden en is de kans groter dat ze terugkomen.

Tot slot! Besteed niet teveel aandacht aan Wi-Fi, comfortabele stoelen en een verwarmingsinstallatie of airconditioning. Wanneer er weinig geconsumeerd wordt en iemand lang in jouw koffiezaak verblijft zal dit immers weinig tot niets aan extra omzet opleveren. Je balanceert op het randje van klanten die zich comfortabel voelen en klanten die niet te lang blijven. Zeker wanneer je veel klanten trekt is het belangrijk dat de in- en uitgaande stroming in balans blijft.

, , , , ,


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *