Koffie, Ondernemen

Nordkapp Coffee als nieuwe brander in Vechtclub XL

10 feb , 2016  

Nordkapp Coffee wordt de nieuwste gecrowdfunde koffiebrander van Utrecht! En wel in Vechtclub XL, de eveneens gecrowdfunde broedplaats voor creatieve ondernemers in Transwijk. Jasper Overdevest, oprichter en koffievisionair, heeft door middel van een crowdfundcampagne het minimale doelbedrag opgehaald om binnenkort exclusief eigenhands koffiebonen te branden.

nordkapp-logoJasper Overdevest is gek op koffie, dat is duidelijk. Dit heeft hij de afgelopen tien jaar kunnen verfijnen, en weten te perfectioneren tot het begin van wat koffie koffie maakt: als koffiebrander wil hij de perfecte smaken creëren. ‘Ik ben begonnen als barista en steeds meer in het branden en de wereld daarachter beland. Dan sta je aan het begin van de koffieketen. Dat vind ik het mooiste. Om dat hele proces te kunnen beheersen.’ Vertelt Jasper enthousiast.

Straks kan hij in het gecrowdfunde Vechtclub XL zijn droom waar maken. Utrecht houdt van crowdfunden, dat laat het verleden wel zien: sociale huisvesting Socius, restaurant Kantien, het klassieke Muzieklokaal en cocktailbar Behind Bars. Allemaal voorbeelden van succesvol gesteunde ondernemingen door middel van crowdfunding. In 2011 crowdfunde de Stortplaats van Dromen creatief centrum de Vechtclub XL bij elkaar en opende de deuren voor creatieve ondernemers. Nu is er een nieuwe ondernemer die bínnen deze ruimte crowdfundend zijn idee kan verwezelijken.

‘Ik krijg zoveel positieve reacties op de actie. Met het opgehaalde geld kan ik straks een grotere branderij kopen en meer koffie maken in kortere tijd. En ik heb daar straks de ruimte voor.’ Legt Jasper uit. ‘Ik had al eerder gesproken met de Vechtclub XL, maar was er toen nog niet klaar voor. Toen ik hoorde dat ze een voedselwerkplaats gaan oprichten binnen de Vechtclub was ik wel geïnteresseerd. Dan krijg je namelijk een aantal bedrijven met wie je interactie hebt over voedsel productie.’ En dat vindt hij belangrijk: liefde voor voedsel, van begin tot eind.

Crowdfunding als financieringsmogelijkheid was een logische stap voor Jasper. ‘Het allerbelangrijkste van de campagne zijn de contacten die je met een vaste klantenkring creëert, de mensen die je steunen. Het begint in principe met een lening: ze steunen de actie en krijgen er straks zelf gebrande koffie voor terug. Maar dat contact met de mensen die de actie steunen vind ik het waardevolst.’

Jasper heeft door middel van het crowdfunden een minimaal bedrag kunnen ophalen om te kunnen beginnen, maar zal nog doorgaan met de campagne tot het maximaal gestelde doelbedrag van 15.000,- behaald wordt. Mensen kunnen Jasper steunen door middel van het kopen van zijn zelf gebrande koffie, of een jaarabonnement nemen waarbij men een jaar lang maandelijks vers gebrande koffie ontvangt.

, , ,



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.