Koffie,Lifestyle

Siemens maakt van iedere Nederlander een Thuisbarista

5 dec , 2015   Gallery

Ter introductie van de nieuwe EQ.9 koffievolautomaat (een machine waarmee zij nar eigen zeggen iedere Nederlander kan laten veranderen in een thuisbarista) heeft Siemens een heus koffie-onderzoek gehouden onder ruim 500 koffiedrinkende Nederlanders van 18 jaar en ouder.

In hoofdlijnen is dit de uitkomst van het onderzoek:

• Koffie is in Nederland op water na de populairste drank
• 84% van de Nederlanders drinkt koffie
• Eén op vijf mensen in Nederland heeft een verse bonen apparaat
• 56% vindt dat het diner niet eindigt bij het dessert, maar bij de koffie
• Koffie wordt vaak gecombineerd met chocolade en alcoholhoudende dranken
• 62% vindt het fijn dat er zoveel keuze voor koffiespecialiteiten is

Siemens schrijft verder:

Nederland staat bekend om het ‘bakkie koffie’. Mede door de opkomst van koffiespeciaalzaken weten de Nederlanders kwaliteitskoffie steeds meer te waarderen. Koffie van versgemalen bonen is het allerlekkerst volgens 69% van de respondenten en cafeïne speelt voor slechts 1% een rol in de keuze om koffie te drinken. Mensen drinken koffie dus niet vooral om wakker te worden, maar om te genieten van de smaak! Maar liefst 84% van de Nederlanders drinkt de donkere drank in vele variaties met én zonder melk en drie op de vijf mensen geniet er het liefst van in het comfort van hun eigen huis. Dat blijkt uit onderzoek* van Siemens ter gelegenheid van de introductie van hun nieuwe volautomatische espressoapparaat, de EQ.9. Hiermee hebben mensen nog meer mogelijkheden om de lekkerste koffievariaties te maken met twee soorten koffiebonen, vooraf ingestelde melkrecepten en het grootste gebruiks- en reinigingsgemak.

De vele gezichten van koffie
Met 89% van de mannen en 80% van de vrouwen die koffie drinken, zijn ook melkrecepten als cappuccino (57%) en latte macchiato (17%) niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Toch verbazen drie op de vijf mensen zich over de hoeveelheid koffievariaties die bestaan. Bovendien heeft één op de drie Nederlanders moeite met het combineren van koffie met andere ingrediënten of producten. Naast de melkrecepten, worden koffiecombinaties vooral gemaakt met cacaopoeder of chocoladeschaafsel (16%), alcoholische dranken (15%) of kaneel (10%). En ondanks dat er veel melkrecepten worden gedronken, kennen veel Nederlanders niet het verschil tussen de variaties. Bijna de helft van de Nederlanders denkt bijvoorbeeld dat het enige verschil tussen latte macchiato en cappuccino alleen de hoeveelheid melk is. De verschillen zitten hem in de verhoudingen espresso, melk en melkschuim en de bereidingswijze. Gelukkig is een kop zwarte koffie ook nog steeds meer dan welkom – slechts één op de tien Nederlanders bestempelt dit als ‘saai’.

Barista in eigen keuken
Voor 85% van de Nederlandse koffiedrinkers is de smaak het belangrijkst. De zettechniek speelt hierin een belangrijke rol, maar de ultieme smaakbeleving begint al bij het selecteren van de juiste bonen. Met de EQ.9 wordt iedereen een thuisbarista, dankzij de baristaMode. Alles kan zelf naar wens worden afgesteld: de koffiesterkte, de exacte zettemperatuur, de koffie/melk-verhouding, de intensiteit van de smaak en de hoeveelheid koffie.

Twee bonenreservoirs, twee maalsystemen
Om in ieders smaak te voorzien, is de EQ.9 uitgerust met het dualBean system. Dit systeem heeft twee aparate koffiemalers en bonencompartimenten, waardoor er twee compleet verschillende soorten koffiebonen gebruikt kunnen worden in hetzelfde apparaat zonder dat de smaken zich ooit mengen. In de ochtend een lekkere capuccino, in de avond een extra sterke espresso of een decaf.

Nog wat highlights van de EQ.9

  • De oneTouch doubleCup functie biedt de mogelijkheid om, zoals de naam al doet vermoeden, van een aantal dranken met één druk op de knop twee koppen te zetten.
  • Automatische schoonmaak van het melksysteem. Met een stoomshot na iedere bereiding wordt met de autoMilk Clean functie het systeem en het slangetje brandschoon gemaakt. Geen melkresten en dus geen hygiëne-issues.
  • Het sensoFlow System houdt de zettemperatuur constant en zorgt daarmee voor een perfect aroma.
  • Een eigen profiel voor iedere gebruiker met IndividualCoffee System. Alle favoriete drankjes worden opgeslagen, tot maar liefst 10 gebruikers.
  • Het 360º design in RVS is mooi vanuit iedere hoek. Het apparaat heeft een groot TFT kleurenscherm met geanimeerde afbeeldingen aan de voorkant en het melkreservoir is prachtig geïntegreerd in de zijkant. 

, , , ,


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *