Koffie, Ondernemen

Global Coffee Platform wil duurzaamheid mainstream maken

22 apr , 2016  

Duurzaamheid in koffie moet mainstream worden. Dat is het doel van het gloednieuwe Global Coffee Platform dat vorige maand in Addis Ababa werd opgericht op de vierde Wereld Koffie Conferentie. Het platform gaat werken aan één verduurzamingsagenda voor de hele sector. De Rainforest Alliance is een van de initiatiefnemers.

Naast Rainforest Alliance zijn de 4C Association en het duurzame koffieprogramma van de IDH betrokken bij de oprichting van het nieuwe platform.

Marcel Clement, directeur Markt Transformatie voor Europa, het Midden-Oosten, Afrika en Japan van Rainforest Alliance, is gekozen als een van de bestuursleden van het nieuwe platform.

Beter leven voor koffieboeren
“Het GPC (Global Coffee Platform) heeft als doel het levensonderhoud van miljoenen koffieboeren te verbeteren en de milieu-impact van koffieteelt te verminderen”, vertelt Clement. “Evolutie is een natuurlijk proces voor elke organisatie en industrie, en dus ook voor de koffiesector. Duurzaamheid wordt ook hier steeds belangrijker. De tijd is nu gekomen om de successen en ervaringen van de afgelopen 25 jaar te gebruiken om verandering op grotere schaal mogelijk te maken. Het doel van het GPC is om de boer op de voorgrond te zetten en tegelijk de duurzaamheidsagenda richting een grotere gezamenlijke impact te tillen. Het platform is erop gericht om als sector één gemeenschappelijke agenda te voeren en één stem te creëren. Om zo als één geheel te werken aan verduurzaming.”

Duurzaamheidsvraagstukken
Het GPC is een initiatief waarbij ongeveer 300 stakeholders zijn betrokken. De koffieboeren spelen een belangrijke rol. Zij worden vertegenwoordigd door federaties en associaties uit de vier belangrijkste koffieproducerende regio’s: Brazilië, Colombia, Vietnam en Oost-Afrika. Het platform heeft de ambitie om uiteindelijk wereldwijd veel meer koffieboeren te betrekken. “We hopen dat het GCP straks dé organisatie wordt waar men naar toe gaat met duurzaamheidsvraagstukken op koffiegebied”, verduidelijkt Clement.

Visie 2020
Centraal in de doelstellingen van het Global Coffee Platform staat de Visie 2020 van de 4C Associatie, die erop is gericht om de weerbaarheid van de koffieboeren op te bouwen, hun bestaansmiddelen te verbeteren en agrarische gemeenschappen te versterken. Het GPC verbindt hiertoe het werk en de investeringen van verschillende partijen in duurzaamheid: de koffieboeren, handelaren, koffieproducenten, overheden, NGO’s en wetenschappers.

Clement: “Koffieboeren, hun families en gemeenschappen in de koffieregio’s over de hele wereld kunnen profiteren van dit model, dat naast samenwerking van de verschillende partijen, vooral de boeren zelf centraal heeft staan.”

Bron: TheFrogBlog.nl

, , , , , , ,



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.