50 Plus, Sport & bewegen

Een fietshelm met MIPS… wat houdt dat in?

10 jul , 2019  

Als je op zoek bent (geweest) naar een nieuwe fietshelm, dan zul je ongetwijfeld de term MIPS gezien of gehoord hebben. Deze toevoeging zou vele voordelen hebben en voorkomt veel letsel bij valpartijen. Klinkt goed maar wat is MIPS precies?

Multi-directional Impact Protection System
MIPS is de afkorting van ‘Multi-directional Impact Protection System’. Het komt er op neer dat de helm een betere bescherming biedt bij klappen op het hoofd vanuit verschillende hoeken waardoor hersenschade door een valpartij nog beter wordt voorkomen. MIPS wordt toegevoegd aan een fietshelm in de vorm van een wrijvingsarme laag die tussen de buitenschaal en de voering van de helm zit. Als gevolg daarvan kan de helm ten opzichte van het hoofd schuiven bij een impact vanuit verschillende hoeken.

Hans von Hilst, grondlegger van MIPS
De Zweedse hersenchriurg Hans von Hilst stond aan de wieg van het huidige MIPS systeem. Hij begon in 1995 met onderzoeken hoe fietshelmen verbeterd konden worden en hoe hersenschade bij valpartijen voorkomen kan worden. Het eerste prototype dat werd getest dateert van 2000 en inmiddels wordt MIPS door diverse helmfabrikanten toegepast.

Hoe werkt het?
In een met MIPS uitgeruste fietshelm wordt er tussen de harde buitenschaal en de zachte voering een zogenaamde ‘Low Friction Layer’ of wrijvingsarme laag geplaatst die onafhankelijk kan bewegen. Wanneer de helm dan wordt blootgesteld aan een impact onder een bepaalde hoek (zoals je in levensechte situaties uiteraard ook neerkomt bij een valpartij met de fiets) zal de wrijvingsarme laag er voor zorgen dat de helm kan schuiven ten opzichte van het hoofd. Daardoor wordt een groot deel van de rotationele krachten opgevangen, wat volgens wetenschappelijke studies zorgt voor een lagere kans op ernstige en minder ernstige hersenschade.

Om de hersenschade bij een valpartij te simuleren maakte men gebruik van een computermodel gebaseerd op de data verkregen van negen accelerometers in een Hybrid III crash test met een dummy hoofd. De dummy kreeg een fietshelm opgezet en werd blootgesteld aan een impact vanuit een hoek in de MIPS testmachine. Bovenstaande illustratie toont het verschil in hersenschade bij het gebruik van een MIPS fietshelm en een helm zonder MIPS.

 

, , , , ,



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.