Auto & Motor, Lifestyle

Koffer op het dak

22 mrt , 2020  

We nemen graag van alles mee. Auto’s worden vol beladen. Was vroeger de imperiaal een veelgebruikt instrument om met name grote producten te vervoeren, nu is het de dakkoffer.

Dakkoffer
Een afgesloten koffer is natuurlijk een stuk prettiger. Geen gesjor met die akelige spinnen met een haak of het klapperende zeil. Zeer geschikt waren de speciale sjorriemen met een ratel. Ofschoon de meeste dakkoffers universeel zijn, zijn er verschillen. Bepalend zijn de afmetingen van het dak, het maximaal toelaatbaar gewicht en de bevestigingsmogelijkheden.

Bevestiging
dakkoffers kopen betekent opletten dat je de juiste aanschaft. Veel auto’s zijn voorzien van dakdragers. De dakkoffer wordt dan bevestigd op dwarsdragers. Zijn er geen dakdragers dan zijn er meestal bevestigingspunten op het dak die gebruikt kunnen worden. Er zijn zelfs speciale draagvoeten die flexibel gemonteerd kunnen worden tussen de dakrand en de portieren.

Gewicht
Dakkoffers zijn niet geschikt om erg zware artikelen te bergen. Zet zware spullen in de bagageruimte van de auto. Let altijd op het maximaal toelaatbaar gewicht en zorg dat er geen sprake is van overbelading. Belading op het dak betekent een verminderde aerodynamica. Het verbruik zal dan ook toenemen met minimaal tien procent. Dit kan worden gecompenseerd door de snelheid te matigen. Het weggedrag wordt in ieder geval minder door het hogere zwaartepunt. De auto zal anders reageren bij plotselinge uitwijksituaties of te snel genomen bochten.

Hoogte
Veilig rijden blijft prioriteit. Bedenk ook dat u een andere hoogte heeft gekregen met een dakkoffer. Het scheelt tenminste 60 cm. Heeft u al een hoge auto dan is het oppassen bij tolpoorten en parkeeringangen. Plaats een sticker op het dashboard om je eraan te herinneren dat je met een dakkoffer rijdt.

Ik ken nog auto’s van vroeger met een rieten koffertje op de achterklep geschroefd. Die hadden meestal een open dak. Vandaar die picknickmand.

, , ,



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.