Koffie,Lifestyle,Ondernemen

Koffietrends, gezien op The Amsterdam Coffee Festival 2017

21 mrt , 2017  

Met 12.800 bezoekers was de vierde editie van The Amsterdam Coffee Festival 2017 weer een succes. Dat de koffiewereld nog lang niet uitontwikkeld is, was er duidelijk zichtbaar. Van nitro brew, koffiecocktails en specialty melk tot het dineren met koffie. Bezoekers van het festival konden zich zoals de afgelopen edities weer helemaal onderdompelen in de koffiewereld. Naast bekende merken en gezichten was er weer genoeg nieuws te ontdekken en te proeven.

Hieronder volgen de meest opvallende trends die we gezien hebben op The Amsterdam Coffee Festival. 

1. Koffie als frisdrank
Koude koffie? We haalden er een paar jaar geleden onze neus voor op. Nu is ‘cold brew‘ en ‘iced coffee’ in allerlei varianten te vinden in de supermarkt en bijvoorbeeld in stations en ook op het festival. Een frisse drank met een natuurlijke oppepper, een ideaal alternatief voor frisdrank.

Op het festival was naast de cold drip van Batavia Dutch Coffee ook de cold brew van Minor Figures te vinden. Cascara Sparkling is zelfs een fris drankje gemaakt met cascara, het vruchtvlees van een koffiebes. Of dit nu ijskoffie of toch ijsthee is, daar zijn de experts nog niet uit.

Misschien komt nitro coffee wel het meest in de buurt van frisdrank. Koffie van de tap, inclusief koolzuur, met de look van een glas Guiness.

2. Dineren met koffie
Koken met koffie is in Scandinavië al verder ontwikkeld. In Nederland beginnen steeds meer chefs smaken in koffie te leren kennen. Koffie is al jarenlang een gewild ingrediënt in desserts. Op het festival pakte Lotus deze link met koffie op en maakte ter plekke zoete creaties voor bezoekers.

Koffie bij een gerecht serveren, in plaats van wijn, dat is waar veel chefs enthousiast van worden. VIP gasten van het festival genoten van een drie-gangen diner dat door Scandinavian Ambassy perfect was afgestemd met de verfijnde koffie.

SMIT&DORLAS liet bij iedere Single Estate Koffie een passend gerecht maken door Onno Kokmeijer. Bezoekers konden aan de hand van geuren een koffie met recept kiezen.

3. Koffie en bartenders
De vernieuwende koffiecocktail brengt de barista en bartender dichter bij elkaar, dat kan alleen maar tot een interessante twist leiden. Barista’s in overvloed op het festival. Zij leven voor koffie. Het liefst zonder toevoegingen.

De bartenders op het festival houden ook van koffie, maar veranderen de koffie met wat extra ingrediënten en een goede ‘shake’ graag in een elegante cocktail.

De bar van Tia Maria + Coffee Project was tijdens het festival geen moment zonder gasten. Koffiecocktails, van donker en stijlvol tot licht en verfrissend, kregen al snel een hoofdrol op Instagram.

4. Barista als expert
Dat een barista meer kan dan een hartje in je latte schenken, dat hebben we steeds meer door.  Barista’s zijn dol op het delen van hun onuitputtelijke koffiekennis, vooral om je ultiem te laten genieten van koffie.

Al wordt niemand blij van ongevraagd advies, is het aan te raden om je door je barista steeds iets koffiewijzer te laten maken. Je komt er dan al snel achter dat er echt een hele wereld te ontdekken is en dat wisten die barista’s dus al een tijdje.

Op het festival werd het Nederlands Barista Kampioenschap gehouden, met als winnaar Merijn Gijsbers, barista en trainer bij o.a. Alpro. Hij is voor het komende jaar de aangewezen ambassadeur voor alle barista’s en de ‘nieuwe’ koffiewereld en zal Nederland vertegenwoordigen bij het World Barista Champion 2017 in Seoul.

De barista is in de afgelopen 15 jaar uitgegroeid tot een compleet beroep, inclusief opleidingen bij bijvoorbeeld ITC Academy en De Koffieschool.

5. Specialty melk
Als 70% van de koffie die we buiten de deur drinken met melk is, dan is daar een markt. ‘Gewone’ melkproducenten weten dit allang en schuimen er al jaren op los. Vervolgens vulden plantaardige drinks van bijvoorbeeld Alpro het assortiment aan met een speciale lijn voor barista’s.

Mooi melkschuim krijg je niet zomaar, daar is veel oefening voor nodig. Nederlandse barista Tjeerd Schravendeel merkte dit ook en bedacht een handige opschuim-tool, Foam Locus. Op het festival toverde bezoekers er in no time perfect melkschuim mee.

Tijdens het festival zagen we een nieuwe trend: specialty melk. Melk van Jersey koeien, met een bepaald vet- en eiwittengehalte waarmee de cappuccino nog romiger, voller en lekkerder moet worden. Queens of Dairy stapt in dit gat in de markt, ze zullen niet de laatste zijn.

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *