Gezondheid, Koffie, Lifestyle, Thee

Skip die espresso!

10 nov , 2015  

Je zult het vast niet gemist hebben, de nieuwe richtlijnen Goede Voeding die door de Gezondheidsraad zijn opgesteld. Deze nieuwe richtlijnen dienen als de nieuwe schijf van vijf. Kernpunten hierin zijn dat je meer verse producten moet eten, minder vlees, geen gesuikerde frisdranken en vruchtensappen, meer noten en meer peulvruchten (bonen). Hmmm… we kunnen aan de slag dus.

Deze nieuwe richtlijnen zijn opgesteld aan de hand van wetenschappelijke onderzoeken naar de tien meest voorkomende chronische ziekten zoals hart- en vaatziekten, kanker en diabetes.

We zitten hier natuurlijk “in de koffie en thee” dus laten we ons daar even op focussen.

Drink thee
De gezondheidsraad adviseert thee te drinken. Minimaal 3 koppen per dag. Zwarte, groene of kruidenthee maakt niet zo veel uit. Het drinken van thee zou namelijk bijdragen aan het verlagen van het risico op een beroerte.

Drink koffie
Koffiedrinken kan geen kwaad volgens de gezondheidsraad. Wat echter wel opmerkelijk is, is dat zij een aanbeveling doen over de manier waarop koffie wordt gezet. Zo zou koffie die door een papieren filter wordt gezet (filterkoffie, slowcoffee, koffiepads) beter zijn omdat bij die zetwijze de stoffen cafestol en kahweol uit de koffie worden gefilterd. Deze stoffen zijn verantwoordelijk voor het verhogen van je cholesterol. Het nuttigen van ongefilterde koffie (koffie uit espressomachines en volautomaten) heeft dit voordeel dus niet en wordt om die reden dan ook afgeraden.

De gezondheidsraad geeft echter wel aan dat het minderen van de koffieconsumptie niet direct nodig is aangezien de Nederlander gemiddeld tussen de 400ml (vrouwen) en 550ml (mannen) ligt. Voor deze hoeveelheden zijn namelijk gunstige verbanden gevonden (voor gefilterde koffie) voor het verlagen van het risico op hart- en vaatziekten, beroertes en diabetes. Let wel: het gaat ook hier dus om gefilterde koffie.

Een samenvatting van de richtlijnen zie je hieronder. Meer interesse in het ruim 90 pagina’s tellende document, dan kun je hier terecht >

• Eet volgens een meer plantaardig en minder dierlijk voedingspatroon conform de onderstaande richtlijnen
• Eet dagelijks ten minste 200 gram groente en ten minste 200 gram fruit
• Eet dagelijks ten minste 90 gram bruin brood, volkorenbrood of andere volkorenproducten
• Eet wekelijks peulvruchten
• Eet ten minste 15 gram ongezouten noten per dag
• Neem enkele porties zuivel per dag, waaronder melk of yoghurt
• Eet een keer per week vis, bij voorkeur vette vis
• Drink dagelijks drie koppen thee
• Vervang geraffineerde graanproducten door volkorenproducten
• Vervang boter, harde margarine en bak- en braadvetten door zachte margarine, vloeibaar bak- en braadvet en plantaardige oliën
• Vervang ongefilterde door gefilterde koffie
• Beperk de consumptie van rood vlees en met name bewerkt vlees
• Drink zo min mogelijk suikerhoudende dranken
• Drink geen alcohol of in ieder geval niet meer dan één glas per dag
• Beperk de inname van keukenzout tot maximaal 6 gram per dag
• Het gebruik van voedingsstofsupplementen is niet nodig, behalve voor mensen die tot een specifieke groep behoren waarvoor een suppletieadvies geldt.

,



Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.